Общинска избирателна комисия Банско


РЕШЕНИЕ
№ 102 - МИ
Банско, 08.10.2015

ОТНОСНО: жалба от Костадин Иванов Дурчов, преупълномощен представител на БЪЛГАРСКА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ, съгласно пълномощно № 020/15.08.2015г., за налагане на санкции и премахване на агитационни материали, които нарушават правилата за предизборна агитация.

В ОИК Банско е постъпила жалба от Костадин Иванов Дурчов, преупълномощен представител на БЪЛГАРСКА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ, за нарушение на     чл. 5, ал. 1 от Закона за политическите партии (ЗПП), чл. 3, ал. 2 от Закона за герб на Република България (ЗГРБ) и чл. 10, ал. 2 от Наредбата за символиката и отличията на община Банско, заведена в Регистъра на ОИК с вх. № 57/08.10.2015 г. Към нея са приложени: удостоверение за регистрация на партия в ЦИК № 28/04.09.2015г.; снимков материал – три страници, три броя пълномощни - в полза на Дария Василева Шлосер и Костадин Иванов Дурчов.

В жалбата се посочва, че на 07.10.2015г. в гр. Банско на ул. „Пирин” № 19А,                 ул. Глазне” № 41, ул. „П. Р. Славейков” № 2 и ул. „Тодор Александров” № 4, са поставени плакати с характер на агитационен материал по смисъла на чл. 181, ал. 1 и чл. 183, ал. 1 от Изборния кодекс. Изложени са твърдения, че в агитационния материал са използвани държавния герб и знамето на община Банско в нарушение на чл. 5, ал. 1 от ЗПП, чл. 3, ал. 2 от ЗГРБ и чл. 10, ал. 2 от Наредба за символиката и отличията на община Банско.

Направено е искане за извършване на проверка от ОИК Банско, налагане на съответните санкции и премахване на посочените агитационни материали.

Жалбата е подадена от лице с правен интерес, надлежно легитимирало представителната си власт. Същата е допустима.

В жалбата се сочи, че е налице нарушение на чл. 5, ал. 1 от ЗПП. ОИК Банско приема, че това твърдение е неоснователно и не е налице нарушение на посочената разпоредба, както и на разпоребите на ИК, поради следните аргументи:

Съгласно разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от ЗПП политическите партии не могат да използват в своите символи герба или знамето на Република България или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения. Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1, т.1 от ЗПП, уставът на политическата партия съдържа наименованието на политическата партия и нейните символи.

В чл. 183, ал. 4 от ИК е предвидена забраната за използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите.

След извършена проверка на представения снимков материал, се установи безспорно, че в настоящия случай агитационният материал на ПП ГЕРБ /плакат/ не представлява „символ“ на политическа партия, по смисъла на чл. 5, ал. 1 от ЗПП, а способ за агитация, поставен при спазване на изискванията на ИК, поради което за него не е относима забраната, предвидена в  чл. 5, ал. 1 от ЗПП. В случая посоченият агитационен материал отговаря на изискванията на ИК и не е налице нарушение на забраната съгласно чл. 183, ал. 4 от ИК (в този смисъл е и Решение на ЦИК № 2473-МИ/03.10.2015 Г. НА ЦИК), поради което ОИК Банско счита представената жалба в тази й част за неоснователна.

 

В жалбата се твърди, че е налице нарушение на чл. 3, ал. 1 от ЗГРБ. ОИК Банско приема, че това твърдение е неоснователно и не е налице нарушение на посочената разпоредба, както и на разпоребите на ИК, поради следните аргументи:

По силата на чл. 3, ал. 1 от Закона за герб на Република България "гербът на Република България се изобразява на държавния печат по начин, определен със закона за държавния печат." Изобразяването на герба на други места, както и възпроизвеждането на елементи от герба в значки, възпоменателни медали и други, се допуска само с акт на Министерския съвет.

В изпълнение на  чл. 3, ал. 2 от ЗГРБ е прието Постановление № 476 на МС от 17.12.1997 г. за използване на изображението на герба на Република България (Загл. изм. - ДВ, бр. 70 от 1998 г.). В разпоредбата на чл. 6, т. 1 - 9 са посочени сградите и помещенията където задължително се изобразява герба на Република България, като сред тях в т. 3 е посочено на сградите и в помещения на органите на местното самоуправление - общини, кметства и райони. В чл. 7, т. 1 - 4 са посочени местата където може да се изобразява герба, а в чл. 8 са посочени начините на изобразяване на герба върху сградите, помещенията и местата по чл. 6 и 7 - пластично или графично.

От изложеното следва, че само изобразяването, както и формата за това - графично или пластично, и възпроизвеждането на елементи от герба на Република България в случаите по чл. 10 до чл. 15 от ПМС № 476/98 г., са под разрешителен режим, не и заснемането на герба в агитационни материали.

В чл. 183, ал. 4 от ИК е предвидена забраната за използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите, какъвто случай в настоящата хипотеза не е налице.

Предвид изложеното, ОИК Банско намира, че така посоченият агитационен материал не противоречи на чл. 183, ал. 4 от ИК, поради което счита представената жалба в тази й част за неоснователна.

В жалбата се посочва също така, че с посочените агитационни материали е налице нарушение на чл. 10, ал. 2 от Наредбата за символиката и отличията на община Банско.

Съгласно чл. 10, ал. 2 от Наредбата за символиката и отличията на община Банско се забранява използването на знамето и тиражирани негови варианти за политически, религиозни и антибългарски послания, без изричното разрешение на кмета на Община Банско. Установяването на нарушения по посочената Наредба е от компетентността на кмета на община Банско съгласно чл. 45 от Наредбата, поради което преписката следва да бъде изпратена до компетентния орган – кмета на община Банско за произнасяне по жалбата в тази й част.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 от ИК, във връзка с чл. 87, ал. 1, т. 1 от ИК, чл. 85, ал. 4 от ИК, ОИК Банско

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на Костадин Иванов Дурчов, преупълномощен представител на БЪЛГАРСКА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ, в частта й за нарушение на чл. 5, ал. 1 от ЗПП и чл. 3, ал. 1 от ЗГРБ с поставените агитационни материали, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на община Банско по компетентност за произнасяне по жалбата в частта й относно нарушение на чл. 10, ал. 2 от Наредбата за символиката и отличията на община Банско.

Решението беше взето в 19:45 часа.

Настоящото решение подлежи на обжалване пред Централната избирателна комисия в срок до 3 /три/ дни от обявяването му.

 

Председател: Христина Спасова Валеюва

Секретар: Маргарита Димитрова Кехайова

* Публикувано на 08.10.2015 в 20:21 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 168 / 29.03.2018

    относно: Предсрочно прекратяване на пълномощията на общинския съветник Александър Иванов Краваров и обявяване за избран за общински съветник на следващия в листата кандидат

  • № 167-МИ / 24.04.2017

    относно: Подадено заявление от Асен Петров Кирицов – общински съветник от листата на ПП „ГЕРБ“

  • № 166 - МИ / 20.11.2015

    относно: Прекратяване на пълномощията на избран общински съветник, поради подаване на оставка и обявяване за избран следващия от листата.

всички решения